Tekstin koko Suurenna tekstikokoa Pienennä tekstikokoa
Vahvistamo  >  Voi hyvin  >  Myötätunto ja anteeksiantaminen

Myötätunto ja anteeksiantaminen

Nita Arpiainen kertoo, miten hän oppi hyväksymään itsensä sellaisena kuin hän on.




Kaikkien elämässä on joskus vaikeita aikoja ja haasteita. Vaikeuksien kohdatessa myös itsekritiikki lisääntyy. Mietimme mitä teimme väärin, mikä olisi voinut mennä paremmin, miksi juuri meille kävi näin. Joskus syytämme itseämme, joskus toisia, mutta harvemmin osaamme antaa itsellemme sen mitä tarvitsemme: ymmärrystä, lohdutusta ja luvan olla sellaisia kuin olemme. Myötätunto itseä kohtaan on kuin pitäisimme huolta itsestämme niin kuin kenestä tahansa läheisestä ja rakkaasta ihmisestä. Myötätunto rakentaa myös itsetuntoa sisältäpäin ja vapauttaa kielteisten ajatusten ja kierteestä.  Täydellisyyteen pyrkiminen on oma vankilansa, ja mahdoton tehtävä jokaiselle ihmiselle. Jos arvostamme ja kunnioitamme itseämme koska yritämme parhaamme, tässä ja nyt, näillä tiedoilla ja taidoilla, voimme antaa itsellemme luvan toimia luovasti, korjata virheitä ja tuoda iloa elämään.

 

Myötätunto itseä kohtaan on pohja myös myötätunnolle toisia kohtaan. On vaikea ymmärtää toisen pelkoa, epäonnistumista, häpeää ja syyllisyyttä jos emme hyväksy näitä tunteita itsessämme. Näiden tunteiden kohtaaminen ja niiden väliaikaisuuden havaitseminen on yksi tärkeimpiä hyvinvoinnin taitoja.

 

Ystävällinen kannattaa olla päivittäin paitsi muita, myös itseä kohtaan.  Myötätuntoa ja ystävällisyyttä voi lisätä elämässä kun pysähtyy kuuntelemaan itseään, ja antaa kaikille tunteille ja tuntemuksille luvan tulla, hyväksyvällä ja lempeällä asenteella. Tietoisuustaitoharjoitukset voivat olla tässä suureksi avuksi, ja Oiva-hyvinvointiohjelma auttaa omien tuntemusten äärelle pysähtymisessä.


Anteeksiantaminen helpottaa oloa

Vääryyden tai loukkaamisen kohteeksi joutuminen tai vaikeiden elämäntapahtumien kohtaaminen on tuskallista. Luonnollinen reaktio voi olla vihan tunne tai kostonhalu jotakin toista, tai jopa elämää kohtaan.

Anteeksianto helpottaa oloa, vapauttaa kehon jännityksiä ja voimavaroja. Tunteiden tasolla se tarkoittaa armollisuutta ja elämän hyväksymistä kielteisistä tunteista huolimatta. Toiminnassa se tarkoittaa sovittelevaa asennetta ja hyväntahtoisuutta, tai niiden asioiden hyväksymistä ja sikseen jättämistä, joille ei voi mitään.

Anteeksiantoa tarvitaan yhtä lailla itseä kuin toisia kohtaan. Jos ei osaa antaa anteeksi itselleen, ei ole helppoa antaa anteeksi toisillekaan. Kyky antaa anteeksi lisää myös taitoa pyytää anteeksi, jos on loukannut tai satuttanut toista.

Anteeksianto auttaa huomaamaan paremmin nykyisyyden ja suuntaamaan ajatukset ja voimavarat kohti tulevaisuutta. Aito ja todellinen anteeksianto tekee tilaa myönteisille tunteille. Sen tunnistaakin nimenomaan siitä, että katkeruus ja kauna vähenee ja myönteiset tunteet lisääntyvät. Myötätuntoa ja anteeksiantoa harjoitelleet kärsivät tutkimusten mukaan vähemmästä stressistä, masennuksesta ja ahdistuksesta.





Tulosta tämä sivu
Katso & kuuntele

Kokeile & testaa

Oiva-hyvinvointiohjelma